torsdag 22 december 2011

Amanda - Resonemang och slutsats

Resonemang och slutsats
Man ser tydligt att Mexiko inte uppfyller mina kriterier för en demokrati. Ordet demokrati betyder folkstyre, vilket Mexiko i princip är. Däremot fungerar varken rättssäkerheten eller förutsättningarna för de mänskliga rättigheterna. Felipe Calerons insatser för att förbättra situationen i landet har således kritiserats av bla FN. Detta är mina främsta argument till varför jag inte klassar Mexiko som en demokrati. Dock verkar landet vara på framfart, ideologin om ett rättvist och tryggt land finns hos befolkningen. Problemet är vägen dit. Calderons militära insatser verkar kräva mer liv än vad befolkningen är villig att betala med. Hur ska Mexiko då istället gå till väga. Jag skriver precis som tidigare, att jag inte har något förslag, nedan ska jag förklara varför:
Här är några punkter som måste ses till för mina resonemang nedan:
-          Fattigdomen i landet
-          Den ingrodda organiserade brottsligheten
-          Korruptionen
-          Psykologiska faktorer hos befolkningen, desperation, överlevnad…
-          Geografisk faktor

Som jag ser det kan man utveckla ett land med stöd antingen inifrån eller utifrån.

-          Inifrån: Genom att använda sig av militära insatser med bland annat hjälp av USA (för problemen vid gränsen) skördar man också civila liv. Jag kan tänka mig att anhängare till detta tillvägagångssätt resonerar så att några måste offras för en bättre och tryggare framtid. Personligen håller jag inte med, för vem är staten att bestämma vem som får leva och inte?
-          Utifrån: Ett annat tillvägagångssätt jag funderat över är huruvida det skulle fungera om en annan nation försökte styra upp landet. Dock tror jag att man skulle hamna i samma sitts som vid USA/Irak och Afghanistan konflikten. Invånarna vill nog själva få bygga upp sitt land, inte ha främmande människor med en annorlunda kultur omkring sig som bestämmer vad som ska se och vad man får och inte får göra.

Möjligtvis kan man använda sig av en kompromiss. Dvs att Mexiko själva får utforma de förändringar de anser nödvändiga. Därefter kan man använda sig av utbildad militär, polis och domare som är oberoende av kartellernas inflytande. Genom att göra på detta sätt skulle man eventuellt kunna minska korruptionen. Dock finns även många hål i denna ide. Vilka pengar skulle finansiera detta projekt? Vilka skulle vara villiga att riskera sina liv för att arbeta i Mexiko genom att jobba under ständiga hot från kriminella?

Ovan kanske det låter som att jag försöker beskriva Mexiko som ett hjälplöst fall. Det är inte var jag menar, utan jag vill ovan pointera hur komplex och problematisk situationen är utifrån olika perspektiv och faktorer. Mexikos utveckling är på gång, problemen är karlagda och har sakta men säkert börjat bearbetas. Det är bara verktygen som saknas, tillsammans med tålamod och tid från alla parter inblandade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar